Daha önceki yazılarda da
değinildiği üzere Rekabet Kanunu’nun 16 ve 17. maddeleri uyarınca şirketlere ve
şirket çalışanlarına toplam dört kategori altında ceza verilmektedir. Usule
ilişkin cezalara da ciro ile orantılı olmakla birlikte, doğal olarak en ağır
cezalar esasa ilişkin cezalar olup Kanun’un 16. maddesinin buna dair hükmü şu
şekildedir:
...
Bu Kanunun 4, 6 ve 7 nci maddelerinde yasaklanmış davranışlarda bulunanlara, ceza verilecek teşebbüs ile teşebbüs birlikleri veya bu birliklerin üyelerinin nihai karardan bir önceki mali yıl sonunda oluşan veya bunun hesaplanması mümkün olmazsa nihai karar tarihine en yakın mali yıl sonunda oluşan ve Kurul tarafından saptanacak olan yıllık gayri safi gelirlerinin yüzde onuna kadar idarî para cezası verilir.
Teşebbüs veya teşebbüs birliklerine üçüncü fıkrada belirtilen idarî para cezaları verilmesi halinde, ihlalde belirleyici etkisi saptanan teşebbüs veya teşebbüs birliği yöneticilerine ya da çalışanlarına teşebbüs veya teşebbüs birliğine verilen cezanın yüzde beşine kadar idarî para cezası verilir.…
Rekabet Kurulu 15.2.2009 tarihinde
bu maddenin uygulanmasına ilişkin olarak “Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem Ve Kararlar İle Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik”i yayınlayarak takdir yetkisini ne şekilde
kullanacağına ve para cezasının ne şekilde belirleneceğine dair şeffaflık
sağlamıştır. Cezaların öngörülebilirliği açısından oldukça önemli bir adım
sayılan bu Yönetmelik, toplam üç bölüm ve on maddeden oluşmaktadır.
Para cezasının hesaplanması
açısından Yönetmelik’te belirtilen ilkeler şu şekildedir (4. madde):
- Öncelikle, Kanun’un 4. ve 6. maddesini ihlal eden davranışlar ayrı ayrı tespit edilerek bunlar ilişkin temel para cezası hesaplanır.
- Temel cezanın hesaplanmasından sonra ise, ağırlaştırıcı ve hafifletici unsurlar dikkate alınarak cezada arttırma ve/veya indirme yapılır.
- Buna göre belirlenen ceza bir önceki mali yıla ait gayri safi gelirin yüzde onunu aşıyor ise ceza yüzde ona indirilir; ayrıca gerekiyorsa Aktif İşbirliği Yönetmeliği’nin hükümleri de uygulanır.
- Teşebbüs ve teşebbüs birliklerine ceza verilmesi durumunda ihlalde belirleyici etkisi saptanan yönetici ve çalışanlara da bu cezanın yüzde beşine kadar para cezası verilebilir.
- karteller için cironun %2’si ile %4’ü;
- diğer ihlaller içinse cironun %0,5’i ile %3’ü
- bir ila beş yıl arasında süren ihlallerde %50;
- beş yılı aşan ihlallerde ise, %100
Bir başka deyişle, beş yılda uzun süre bir kartele üye olan bir şirkete verilecek temel ceza bir önceki yılın cirosunun %4’ü ila %8’i arasında olacak; ağırlaştırıcı unsurlar var ise cezanın daha da artması söz konusu olacaktır.
Yönetmeliğin 6. maddesinde ihlalin tekerrürü, soruşturma kararının tebliğinden sonra kartele devam edilmesi, rekabet sorunlarının giderilmesine yönelik olarak verilen taahhütlere uyulmaması, incelemeye yardımcı olunmaması, diğer teşebbüslerin ihlâle zorlanması ağırlaştırıcı unsurlar olarak sayılmış olup, bunlar da temel cezayı %25 ila %100 oranında arttıracaktır.
Diğer yandan, yasal yükümlülüklerin yerine
getirilmesi haricinde incelemeye
yardımcı olunması, ihlalde kamu
otoritelerinin teşvikinin veya
diğer teşebbüslerin zorlamasının
bulunması, zarar görenlere gönüllü olarak
tazminat ödenmesi, diğer
ihlallere son verilmesi,
ihlal konusu faaliyetlerin
yıllık gayri safi
gelirler içerisindeki payının çok düşük olması, Kurul’un henüz
araştırmaya başlamadığı bir ihlale ilişkin olarak bilgi ve delil sunulması gibi
hususlar da Yönetmeliğin 7. maddesi uyarınca hafifletici neden olarak sayılmış
ve yerine göre temel ceza üzerinden 1/6, 1/4 veya 3/5 oranında indirim
yapılabileceği belirtilmiştir.
Yöneticilere ve çalışanlara ilişkin cezaların belirlenmesi ise Yönetmeliğin 8. maddesinde değerlendirilmiş olup, ihlalde belirleyici etkisi bulunanlara teşebbüse verilen cezanın %3’ü ila %5’i oranında ceza verilmesi, diğer yandan da “Kartellerin ortaya çıkarılması amacıyla Kurumla aktif işbirliği yapan teşebbüs yöneticileri ve çalışanlarına, Aktif İşbirliği Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde para cezası verilmemesi veya verilecek cezalarda indirim yapılması” hükme bağlanmıştır. (Aktif İşbirliği Yönetmeliği’ne ilişkin makaleler için bkz. >>)
Yukarıdaki paragraflarda değinilenler dikkate alındığında, söz konusu yönetmelik ile ilgili olarak aşağıdaki sorular cevap beklemektedir:
- Kanunun 16. maddesi, 4, 6 ve 7. maddelerinde yasaklanmış davranışlarda bulunanlara gayri safi gelirlerinin %10’una varan oranda para cezası verilmesini öngörmekte ve Yönetmelik bu takdir yetkisinin kullanımını şeffaflaştırma amacı taşımakta iken, 7. maddede yasaklanan davranışlara verilecek cezalar neden Yönetmelik’in dışında bırakılmıştır?
- Kanun’da ihlaller arasında herhangi bir ayrım ya da derecelendirme yapılmazken 7. maddenin ayrı tutulması bir yana, karteller ile “diğer ihlaller” arasında ayrım yapılmasının ve kartellere verilecek temel cezanın en alt oranı %2 iken hâkim durumun kötüye kullanılmasına verilecek cezanın asgari oranının %0,5 olmasının nedeni nedir? Bir başka deyişle, hâkim durumun kötüye kullanılması sonucunda piyasadaki rekabet daha az mı kısıtlanmakta, bozulmakta veya engellenmektedir?
- Yine aynı mantıkla “soruşturma kararının tebliğinden sonra kartele devam edilmesi” ağırlaştırıcı bir unsur iken hakim durumun kötüye kullanılmasına devam edilmesi neden ağırlaştırıcı bir unsur olarak sayılmamıştır?
- “İncelemeye yardımcı olmama durumu”ndan kasıt incelemenin engellenmesi veya zorlaştırılması ise buna ilişkin olarak Kanunda zaten ayrıca bir ceza düzenlemiş iken bunun ağırlaştırıcı unsur sayılmasının mantığı nedir?
Yukarıda değinilen soruların cevaplarının bir gün Rekabet Kurumu tarafından açıklanacağını umuyor ve bu arada sizlerin de yorumlarını bekliyoruz.
Rekabet Kurulu'un verdiği para cezalarına ilişkin olarak ayrıca bkz.
- Rekabet Kanunu’nda Öngörülen Para Cezaları Nelerdir?
- Rekabet Kanunu’nda Öngörülen Para Cezaları Nelerdir? (devam)
Önemli Not: Sitede yer alan yazıların tüm sorumluluğu yazarlara aittir ve www.rekabethukuku.info sitesini veya herhangi bir kurum veya kuruluşu bağlayıcı değildir. Sitedeki yazıların en doğru ve en güncel bilgileri içerdiği garanti edilemez. Yazılar yalnızca genel bilgi vermek amacını taşımaktadır; hukuki görüş olarak değerlendirilemez ve yayınlarda yer verilen görüşlerden kaynaklanabilecek olası zararlardan site, yazarlar ve editörler sorumlu tutulamaz. Rekabet hukukuna ilişkin sorunlarda konu ile ilgili avukatlara danışmanız ve/veyaRekabet Kurumu'na başvurmanız önerilir.
0 yorum:
Yorum Gönder